Gratis verktyg

Generator för företagsnamn

Ta fram ett företagsnamn och köp motsvarande domän på bara några sekunder.

Hitta ett företagsnamn
Tecknad banner för gratisverktyg för småföretag från Shopify

Beskriv ditt varumärke med ett enda ord. Mata in det i vår butiksnamnsgenerator.

Du får inte använda verktyget för att göra intrång i andra varumärken

Sök

Använd Shopifys generator för företagsnamn och se direkt om domänen är tillgänglig.

Välj

Välj bland en mängd olika automatiskt genererade namnförslag.

Sälj

Gå direkt från namngeneratorn till en gratis 14-dagars testperiod.

Skapa ett företagsnamn på mindre än 10 sekunder

Generera ett företagsnamn på 10 sekunder

Det tar år att göra ett varumärke framgångsrikt, men det tar bara sekunder att generera ett kreativt varumärkesnamn. Tack vare Shopifys kostnadsfria generator för företagsnamn kan du gå från att skapa ett namn till att köpa motsvarande domän och starta ett eget företag med några få enkla klick.

Så här hittar du på ett bra företagsnamn

Att hitta på ett bra företagsnamn är svårare än man tror. Alla namn har sina unika för- och nackdelar. Det är lätt att fastna och överanalysera. Ibland hittar man ett namn som sticker ut direkt. Men för det mesta gör man inte det.

Om du behöver hjälp med att hitta ett namn till ditt nya företag har du verkligen kommit till rätt ställe! Med Shopifys generator för varumärkesnamn kan du generera en förslagslista på bara några sekunder. Frågan är bara vilket namn du ska välja. Allt handlar om varumärkesidentitet.

Namnet är det första kunderna ser av ditt varumärke. Du kommer långt på att ha bra produkter, förstklassig service och effektiv marknadsföring⁠– men det räcker inte om kunderna har svårt att lägga ditt namn på minnet.

Ett företagsnamn som är lätt att komma ihåg har en enorm betydelse för hur kunder ser på din verksamhet. Varje del av marknadsföringsprocessen, från att locka nya kunder till att behålla lojala kunder, är beroende av hur snabbt en potentiell kund kommer ihåg ditt företagsnamn.

Ha inte för bråttom när du väljer namn från namngeneratorn. Men det betyder inte att du ska älta för- och nackdelar med alternativen i all oändlighet. Välj ett namn så att du snabbt kan komma vidare, men det är viktigt att du ändå inte låter slumpen styra. Utvärdera förslagen och försök se deras olika potential.

Vår generator ger en mängd olika förslag på företagsnamn och domäner, men det är upp till dig att välja det som känns rätt. Det är inte lätt att hitta rätt, men här har du några enkla riktlinjer att utgå ifrån:

Tydlighet: Det är lättare att komma ihåg något som är enkelt, tydligt och rakt på sak. Om kunderna inte omedelbart fattar vad varumärket handlar om är chansen liten att de minns det längre fram. Ett bra namn behöver ingen förklaring, det talar för sig självt.

Vår butiksnamngenerator online är specifikt anpassad för att ta fram enkla och effektiva företagsnamn. När du använder generatorn ombeds du beskriva ditt varumärke med ett enda ord. Söker du något roligt eller mera formellt?Varumärkeshantering: Namnet styr alla beslut som du kommer att fatta när du utvecklar ditt varumärke. Logotyp, slogan och värdeerbjudande kan komma att förändras, men det är svårt att byta namn på företaget utan att tappa delar av den onlinenärvaro man byggt upp.Det är bra om namnet är tydligt, men det ska också vara anpassningsbart. Namn som blir passé när trenderna svänger, eller som refererar till en viss produkt, kan bli en begränsning längre fram. Kom ihåg att utvärdera potentialen för vidareutveckling och ta höjd för att du någon gång kanske vill ge dig in i närliggande branscher.

Originalitet: Det blir lättare för kunden att komma ihåg ett namn som känns unikt. Varumärkeshantering handlar om att skilja sig från mängden – allt börjar med att du skaffar dig ett spännande och unikt företagsnamn. Namn som fångar kundens uppmärksamhet finns kvar i minnet tills det blir dags att handla nästa gång.

Tillgänglighet: Sist men inte minst, kontrollera att namnet inte redan är taget. Det finns alltid en risk för att bli stämd om du väljer ett namn som redan är upptaget (eller snarlikt något känt varumärke). Dessutom kan det verka förvirrande för kunderna och skada ditt goda rykte online.Detta gäller självklart även domännamn. Domännamnet ska vara lika lätt att komma ihåg som företagsnamnet och vara enkelt att koppla till varumärket. När du väl har valt namn ska du så fort som möjligt köpa en lämplig (och logisk) domän.

Snabba och enkla domännamn från Shopifys generator för företagsnamn

När du använder vår namngenerator autogenereras även lediga domännamn inom några sekunder. Hitta det perfekta domännamnet för ditt varumärke med några få enkla klick.

Bläddra bland våra branschanpassade generatorer för företagsnamn

De vanligaste företagsnamnen för skönhet och kläder

De vanligaste företagsnamnen för hem och livsstil

De vanligaste företagsnamnen för hälsa och livsstil

De vanligaste företagsnamnen för mat och dryck

De vanligaste företagsnamnen för tjänster, specialistkunskaper och idéer

Vanliga frågor


Generatorn för företagsnamn ger dig förslag direkt. Följ bara tre enkla steg:

  • 1. Hitta ett ord som bäst beskriver ditt varumärke.
  • 2. Skriv ordet i namngeneratorns fält.
  • 3. Klicka på knappen för att generera namn.

Sådär ja! Nu har du fått hundra förslag att välja bland eller använda som inspiration för vidare funderingar.


Generatorn för företagsnamn är gratis för alla att använda och du kan göra hur många sökningar du vill. Det här verktyget är tänkt att tjäna som inspirationskälla och erbjuder kreativa, fyndiga och minnesvärda namn som du fritt kan använda till ditt företag. Berätta gärna för andra om Shopifys kostnadsfria generator för företagsnamn.


Fyndiga företagsnamn är oftast också originella, samtida och enkla att komma ihåg. När du brainstormar ett varumärkesnamn kan det vara värt att pröva någon av följande metoder (för att göra det hela lite roligare):

  • – Allitterera
  • – Använd akronymer
  • – Rimma
  • – Skapa ordvitsar
  • – Förkorta
  • – Använd symbolism
  • – Gör produkten till en egen person

Ett bra företagsnamn ska inte vara alltför specifikt. Tänk på att inte låsa fast företaget i en viss verksamhetskategori – du vill inte att det ska bli svårt att expandera till närliggande branscher och nya produkter i framtiden.Det ska också vara enkelt att uttala. Det vore tråkigt om kunderna inte kunde berätta för andra om din butik eller om de får svårt att hitta din domän vid en internetsökning.Men viktigast av allt är att kontrollera så att domänen fortfarande är ledig. Det spelar ingen roll hur fyndigt ditt företagsnamn är om någon annan redan har registrerat och skyddat varumärket.


Ditt företagsnamn ska återspegla din varumärkesidentitet. Här är fem saker att tänka på när du namnger ett nytt företag.

  • 1. Beskriver det vad du gör på ett bra sätt?
  • 2. Förstår folk vad din produkt gör på ett bra sätt?
  • 3. Uttrycker det de värderingar som varumärket står för?
  • 4. Är det fyndigt och enkelt att komma ihåg?
  • 5. Gör det intrång i någon annans upphovsrätt?

Gulliga företagsnamn fungerar som utlösare för känslomässiga reaktioner. Det kan dock ses som opassande i en del branscher.

Som exempel kan nämnas butiker som säljer maskiner eller kontorsmateriel – i de sammanhangen är ett ”gulligt” företagsnamn knappast önskvärt.

Däremot kan företag som säljer hantverksprodukter, mode, bebisprylar, leksaker och husdjurstillbehör med fördel använda gulliga namn.

Här följer några exempel på verkliga varumärken (och deras produkter) som har skaffat sig gulliga namn:

  • – Disney (underhållning)
  • – Huggies (blöjor)
  • – Ollie (hundfoder)
  • – Kidly (bebiskläder)
  • – Crunchie (chokladkaka)
  • – Sweethearts (godis)
  • – iCandy (stroller)
  • – Hamleys (leksaker)

När du ska skapa ett gulligt företagsnamn kan du prova följande:

  • – Låt ordet sluta med – y (t.ex. doggy kontra dog)
  • – Stava ord med -ie istället för -y (t.ex. Bobbie kontra Bobby)
  • - Använd substantiv eller adjektiv som förknippas med gullig (t.ex. heart/hjärta, sweet/söt, love/kärlek, precious/skön etc.)